Ліана Джаноян: Що робити, якщо вам нарахували борги за газ

Нещодавно, на Думській площі відбувся мітинг у зв’язку з «космічними» цінами на газ та протиправними діями газовиків. Люди просили перерахувати платежі та захистити від колекторів, котрі агресивно витребують з них неіснуючі борги.

Що потрібно робити і куди звертатися у разі безпідставного нарахування боргів за газ, а також про те, що потрібно робити, щоб не допустити такої ситуації розповіла адвокат, партнер ЮК “Legal partner” Ліана Джаноян для видання “КонструктивNEWS”.

Завищені нарахування в платіжках, борги за споживання природного газу – на сьогодні дуже розповсюджена ситуація.

Відносини між постачальником газу та споживачами природного газу регулюються Законом України «Про ринок природного газу», «Правилами постачання природного газу», Кодексом ГРМ та Типовим договором розподілу природного газу або Типовим договором постачання природного газу.

Частиною 2 статті 32 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку.

У разі наявності засобів обліку оплата комунальних послуг здійснюється виключно на підставі їх показників.

Тобто, згідно вимог законодавства розмір оплати спожитих комунальних послуг визначається виключно двома способами: або за лічильниками або за встановленими нормами споживання.

Споживач, зобов’язаний щомісяця станом на 01 число місяця знімати фактичні показання лічильника газу та протягом п’яти діб (до 05 числа включно) надавати їх оператору ГРМ.

У разі ненадання показників лічильника  до 06 числа місяця та за умови, що лічильник газу не оснащений засобами дистанційної передачі даних, фактичний об’єм розподілу та споживання природного газу визначається на рівні планового місячного об’єму споживання на відповідний період, що розраховується, виходячи з групи споживання побутового споживача.

Якщо за підсумками наступного місяця споживач своєчасно надасть показання лічильника газу, формування об`єму розподілу та споживання природного газу за період зазначеного місяця здійснюється з урахуванням наданих показань.

Таким чином, за умови розрахунку за природний газ згідно лічильника газу, споживач зобов`язаний щомісяця станом на 01 число місяця знімати фактичні показання лічильника газу та протягом п`яти діб надавати їх оператору ГРМ. При цьому, виключно у випадку неотримання показань лічильника газу, обсяг споживання природного газу визначається на рівні планового місячного об`єму споживання на відповідний період.

Тому, ще раз нагадуємо про важливість своєчасної подачі фактичних показань лічильника газу, а також своєчасної оплати, яке в деякій мірі захистить Вас від безпідставного нарахування боргу!

При цьому, постачальник газу зобов`язується не рідше одного разу на шість місяців здійснювати контрольне зняття показань лічильника газу та формувати об`єм розподілу та споживання природного газу по споживачу за розрахунковий місяць, в якому було здійснено контрольне зняття показань лічильника газу, з урахуванням його фактичних показань.

Тобто, повинно здійснюватися звіряння фактичного об`єму (обсягу) споживання природного газу з даними оператора ГРМ та проводитись відповідний перерахунок споживачу.

Якщо Споживач не погоджується з рахунком (не згоден із розрахованою сумою тощо) та має намір оскаржувати його, сплачує рахунок у тій частині, що не оспорюється та у зручний для спосіб (за телефоном, визначеним на сайті постачальника, через особистий кабінет або письмово) звернутися до постачальника газу за відповідними роз`ясненнями.

Після отримання такого звернення постачальник зобов`язується невідкладно та у термін, достатній для його аналізу (не перевищуючи терміни, встановлені законодавством), надати відповідне роз`яснення чи здійснити перерахунок споживачу.

У разі незгоди з позицією Оператора ГРМ та постачальника можна звернутися до Регулятора, який приймає рішення, обов’язкові для виконання суб’єктами ринку природного газу.

Наприклад, у разі незгоди з позицією  АТ «Одесагаз» та ТОВ «Одесагаз-Постачання», потрібно звертатися до Відділу НКРЕКП в Одеській області, вул. Івана Франка, 55, тел. 730-12-11, який розгляне вашу скаргу та у випадку позитивного розгляду винесе обов’язкове до виконання АТ «Одесагаз» та ТОВ «Одесагаз-Постачання» рішення.

Окрім того, споживач завжди має право вирішувати спірні питання в судовому порядку згідно чинного законодавства України.

У будь якому випадку, як тільки споживач дізнався про нарахування йому боргу за споживання газу, швидка реакція стане найефективнішим способом уникнення несприятливих наслідків у вигляді припинення газопостачання та видачі судового наказу про стягнення заборгованості.

В такій ситуації найрозумнішим рішенням буде звернення за компетентною юридичною допомогою.